Tuesday, March 31, 2009

Aku Tidak Menjangkakannya (datang) Terlalu Awal

Apa yang mahu aku katakan lagi. Ianya satu rezeki barangkali. Tuhan sudah mengabulkan permintaan aku walaupun tidak seperti mana yang aku harapkan. Dia lebih mengetahui, dan aku harus bersyukur atas rahmat ini.

Hasrat aku untuk berpindah atau bertukar tempat kerja akhirnya terjawab bila semalam aku menerima satu panggilan keramat dari seorang setiausaha di Bahagian Penjawatan.

Setiausaha : Perjumpaan akan di buat jam 10 pagi di Pejabat Timbalan.

Aku : Siapa lagi yang di panggil ke sana?

Setiausaha : Tak ramai. Lebih kurang 6 orang saja.

Aku : Boleh saya tahu perjumpaan ini berkenaan apa ya?

Setiausaha : Maaf. Saya pun tak diberitahu mengenai perkara tersebut.

Bila kamu dipanggil ke suatu perjumpaan penting tetapi tidak di maklumkan mengenai agenda utama mengenainya, sudah tentu bermacam-macam spekulasi akan dibuat. Bila perjumpaan penting hanya melibatkan 6 orang saja, aku sudah dapat ramalan yang pemilihan penjawatan akan berlaku.

Pagi tadi, ada seorang rakan menghubungi aku di pejabat. Dia juga di panggil ke perjumpaan tersebut. Dia juga termasuk di dalam senarai 6 teratas itu. Daripada dia aku mengetahui yang satu temuduga kecil akan di adakan. Sah! Rezeki tuhan sudah terpancar di hujung jalan. Dan pancaran itu terasa semakin dekat.

Sebelum sesi soal-jawab bersama Timbalan, aku sudah berasa yang rezeki itu memang ditakdirkan untuk aku kerana semua calon seakan tidak mahu memberikan respond yang positif. Tambahan, semuanya sudah berkeluarga dan merasakan komitmen keluarga lebih penting (dan ya, macam la aku tidak ada keluarga kan?). Ya,ya, aku akui tanggungjawab aku kurang sedikit daripada kamu semua sebab aku masih single. Jadi, aku dipilih untuk memulakan tugas aku di Pejabat Timbalan.

Tapi, ianya terlalu awal. Aku mahu ke sana tapi bukan dalam masa terdekat. Kerja-kerja aku di sini masih belum selesai. Sekurang-kurangnya biarlah sehingga Julai. Biar aku langsaikan tugas-tugas aku sehingga Julai. Aku akan negotiate dengan Big Boss esok kerana hari ini dia bercuti.