Tuesday, March 10, 2009

Konflik Diri Aku

Seorang blogger yang menggelarkan dirinya Dewa Durjana text aku di telefon.

"Kadang-kadang hati tertanya..
adakah kasih sudah bersambut..
atau hanya lakaran kata penyedap jiwa..
menanti kasih.. berputik di penghujung usia..
Adakah kasih tercipta.. atau angan yang tiada penghujungnya"

Aku hilang kata-kata. Tiada balasan. Aku letih sebab seharian mengendalikan program membuatkan otak aku gagal berfungsi secara normal. Bukan malas layan. Kredit panggilan masih ada. Sms percuma pun ratusan lagi jumlahnya. Cuma, otak aku jammed.

Bercinta bagi aku memerlukan keserasian. Dan proses memujudkan keserasian itu memakan masa yang lama. Maklumlah, hati aku amat sensitif. Dan bila organ hati ini sensitif penggunaannya, sudah pasti perkara-perkara yang memerlukan approval oleh sang hati perlu melalui proses yang panjang.

Bibir aku mungkin pandai berkata-kata. Tapi kata-kata itu mendalam maksudnya dan perlu dikaji kesahihannya. Bila aku berkata atau berjanji 'itu', maka peganglah 'itu' sebagai jaminan. Aku tidak suka berjanji dan mungkir janji sebab perkara seperti itu tidak baik untuk tubuh badan kita. Serius!

Maka, tiada balasan kepada Si Dewa sehingga ke hari ini sebab aku tidak mahu dia terus-terusan tersasar dari maksud yang sebenar. Aku tidak mahu dia salah mentafsir diri aku. Dan aku tidak mahu membuang masa sesiapa semata-mata mahu memahami aku. Kamu tidak perlu buat itu. Tetapi, jika kamu degil juga mahu memahami aku yang konflik ini, dipersilakan. Dengan kasih sayang aku sambut hasrat kamu.