Sunday, March 22, 2009

Mari Masuk Kelab Gelap

Malam tadi, aku berbual-bual kosong dengan teman sebilik. Macam-macam topik kami cerita dan bila sampai ke topik Earth Hour, dia tiba-tiba memberi cadangan.

Dia : Eh, Earth Hour tu kan?
Aku : Hah, kenapa?
Dia : Jom join.
Aku : Hahaha... apa yang susah sangat. Dorang suruh tutup lampu sejam. Join je la. Bukan susah pun. Lepak je dalam gelap tu.

Aku sambung gelak. Dia pun ikut gelak juga.

Bila difikir-fikirkan, ada betulnya. Memang patut kamu sertai. Tapi kempen ini bukannya memerlukan kamu berkumpul di kawasan lapang dan bawa sepanduk. Samada kamu tutup semua lampu dari jam 8.30 malam kemudian keluar rumah untuk berlibur, dan balik jam 9.30 malam (berlibur apa hanya 1 jam?). Atau kamu tutup semua lampu dari jam 8.30 malam dan terus berada di rumah sambil menikmati suasana gelap sehingga jam 9.30 malam.

Mungkin keterujaan untuk menyambut kempen ini adalah berbeza kerana sambutan di buat dalam kegelapan. Aku juga teruja mahu melihat Jambatan Pulau Pinang bergelap selama tempoh itu.