Wednesday, March 18, 2009

Hilang Tumpuan

Aku tidak boleh focus hari ini. Perut terasa lapar. Minda terjerit-jerit minta disuapkan dengan info terkini perkembangan dunia di luar tempurung hidup aku. Mata pula terasa malas mahu buka dan tubuh masih sakit hasil latihan bola 2 hari lepas. Mahu mengganggu hidup orang lain pun hati semacam memberi amaran supaya jangan mencari pasal.

Akhirnya, aku mampu muntahkan di tunggul ini.

Seperti ada sesuatu yang tidak kena dengan aku hari ini (dan beberapa hari lepas). Semacam kurang sumber O2 dalam setiap sistem aku. Tiada keceriaan. Tiada degupan kencang di dada aku. No excitement! Aku perlu keluar. Keluar mengembara. Aku perlu memandu. Memandu laju dan perlahan dalam pengembaraan dan perjalanan yang panjang. Aku mahu berkhemah di hutan, aku mahu berkayak di laut, aku mahu mendaki gunung dan semua itu aku mahu buat bersama set sosial aku. Tapi siapa? Tiada siapa mahu buat semua itu sekarang. Mereka sibuk. Ya, aku juga sibuk. Tapi sibuk kamu dan aku ada hadnya.

Tidak mengapa. Jika kamu tidak mahu ikut, biar aku mengembara seorang diri. Aku merajuk. Jangan selepas ini kamu merungut dengan aku bahawa aku pergi tidak ajak kamu pula. Sudah kamu tidak mahu ikut. Jangan salahkan aku ya?

Persoalannya, aku mahu ke mana? Destinasi bajet yang dirancang semacam tidak menjadi kenyataan. Apa punya geng? Geng hangat-hangat-tahi-ayam sahaja. Aku merajuk dengan kamu juga.

Nasib baik The Voice mahu buat Plan B. Kami mungkin pusing-pusing Penang nanti. Padan muka kamu (Geng Jahat). Kenapa tidak apply cuti awal (macam aku dan The Voice). Sekarang Big Boss sudah keluarkan fatwa bahawa cuti-dibekukan-dari-22 Mac 2009-sehingga-31 Mac 2009. Padan muka kamu lagi. Kalau kamu seakan terasa mahu menyesal, padan muka kamu. Aku suka kamu menyesal. Penyesalan kamu buat aku puas. Puas sebab kamu terpaksa lepak di ofis sambil buat kerja sedangkan aku boleh memandu laju dan perlahan ke Pulau Pinang. Yey!

Aku belikan jeruk untuk kamu nanti.