Thursday, March 12, 2009

Meredah Hutan Dara...

Sudah lama tidak beriadah ke air terjun. Namun pagi itu, aku berpeluang ke situ. Kalau kamu ber-picnic, pastikan rombongan yang akan menyertai haruslah di kalangan yang tahan lasak. Sanggup meredah hutan belantara, menuruni bukit dan anak tangga yang beribu-ribu jumlahnya. Selain itu, etika berpakaian perlu sesuai. Tiada kasut tumit tinggi, apatah lagi alat solek. Tapi jika mahu juga, aku boleh buat apa? Suka hati kamu lah..

Tengoklah laluan anak tangga sebelum ke tempat mandi. Memerlukan semangat dan kekuatan yang jitu. Walaupun peralatan picnic dan bekalan makanan penuh di tangan, tetap aku gagahi menuruni laluan. Anak buah aku (Nayli dan Nisa) sudah terlompat-lompat di hadapan, jauh meninggalkan aku. Sementara makde sudah bising-bising di bawah suruh aku cepat turun dan jangan sibuk mahu bergambar.

Hutan Rekreasi Batu Hampar memang kawasan berdaulat. Semasa gambar ini dirakam, ada seorang budak kampung sedang memanjat pagar di rumah rehat ini. Aku terkial-kial di luar pagar mengambil gambar, manakala budak itu tertonggek kesusahan memanjat pagar. Maaflah, aku bukan seorang rakyat yang prihatin mengenai kes pencerobohan kawasan larangan seperti ini. Bukan kerja aku. Aku akan hanya kisah jika budak itu mencerobohi hutan dan membuat onar di dalam hutan contohnya seperti pembalakan haram, pembuangan sampah atau bahan kimia, bla bla bla... Pendek cerita, benda-benda yang akan mencemarkan alam sekitar.

Biar susah dahulu, senang kemudian. Tengok sahaja hasil dari perjalanan yang sukar sebelum tiba ke tempat dituju.

Hari itu, aku mandi air bukit sepuasnya.

Penghuni hutan yang sempat aku rakam di situ.

Kesimpulan dari riadah hari itu amat menyeronokkan. Tambahan pula dapat meluangkan masa dengan mereka yang tersayang cukup menenangkan jiwa. Aku mahu ucapkan terima kasih kepada jurugambar-tak-profesional aku sebab bersusah payah snap gambar ketika aku sibuk memandu. Banyak lagi percutian keluarga yang bakal aku rancang. Mungkin aku masih perlukan khidmat kamu nanti hehehe....