Tuesday, March 24, 2009

Simpati Aku Pada Kamu

Semalam aku balik agak lewat dari pejabat. Kebetulan ada beberapa crew yang perlu kerja lebih masa malam ini kerana terlibat dengan majlis anjuran company. Kusyuk membuat kerja di hadapan komputer, aku ternampak adik aku Boon online di Yahoo! Messenger. Agak hairan kerana dia sepatutnya bekerja hari itu.

Berbual dengan dia buat aku kesian pula. Demam dan sakit-sakit belakang membuatkan dia m.c dan berehat di rumah. Kos ubat dan m.c semuanya RM45, dia mengadu. Apa boleh buat. Macam itulah hidup di bandar besar. Walaupun Alor Setar pun bandar juga, tapi tidaklah tinggi taraf hidup di sini. Di sana, harus pandai rancang perbelanjaan (ya, aku tahu. Di mana-mana pun kita harus pandai merancang perbelanjaan). Jadi, perlu sedar akan kemampuan diri. Perlu belanja mengikut pendapatan. Kalau dapat banyak fulus, keluar belanja tinggi. Kalau dapat ciput, keluar belanja sedikit terjejas.

Aku teringat kata-kata abang aku. Malas hidup di Penang sebab semuanya perlu terkejar-kejar. Perlu berlumba-lumba dan berebut-rebut. Umur semakin meningkat, tapi hidup tidak aman dan sentiasa risau. Tidak ada ketenangan. Tinggal di rumah berhampiran pusat bandar, pergi kerja sentiasa jammed. Balik kerja jammed lagi. Mahu keluar berlibur di hujung minggu pun malas sebab jalan sentiasa sesak, shopping complex apatah lagi.

"Jadi, carikan kerja kosong di tempat kamu ya dik?"

Ah! Sudah. Mahu pindah kerja ke tempat aku pula. Dia mahu bekerja di lembah ini. Di kawasan yang banyak pohon-pohon Sintok yang muda dan tua. Lembah yang banyak kera-kera educated (maklumlah, kera tinggal di universiti) dan penghuni-penghuni yang perasan educated!

(Ya, aku carikan kerja untuk kamu tapi selepas aku dapat kerja di tempat lain okey?)

Lalu, aku minta Boon bersabar sebab itu saja yang boleh aku cakap. Kalau ada rezeki aku di sana nanti, mungkin bila kamu demam atau sakit-sakit, kamu guna saja nama aku di mana-mana klinik panel. Jangan risau, semua itu permainan dunia. Paling penting, kita perlu tahu peraturannya.