Wednesday, April 1, 2009

Kebetulan Yang Menakutkan

Pernah tak kamu impikan sesuatu yang diidam-idamkan menjadi kenyataan? Sudah pasti jawapannya positif. Tapi pernah tak sesuatu yang diidamkan itu tidak menjadi setepat dan sebulat yang diimpikan? Cuma berlaku hampir-hampir sama seperti yang dicita-citakan. Contohnya, aku mahu sangat bertukar kerja ke salah satu ipta di Serdang, tetapi tidak menjadi kenyataan malah hanya dapat bertukar ke cubicle baru. Bila aku sebut ke cubicle baru bermakna persekitaran baru, rakan sepejabat dan Boss baru. Semua datang dalam bentuk pakej yang sempurna. Ironinya, Boss baru aku ini baru saja ditukarkan dari sebuah ipta di Serdang. Ya, tempat yang aku angan-angankan itu.

Bila aku kaji dan amati, baru aku mendapat petanda yang tepat. Deria ke-enam aku sebenarnya mahu menyampaikan sesuatu. Dan aku telah tersilap mentafsir dari awal. Bukan aku akan ke sana, sebaliknya aku akan bekerja dengan Boss yang baru ditukarkan dari sana. Ish.. lambat betul otak ini mahu menganalisis.

Surat pertukaran sudah selamat di tangan. Hasrat mahu menangguhkan pertukaran ke bulan Julai tidak kesampaian. Pihak atasan hanya membenarkan proses pertukaran di lewatkan sehingga penghujung bulan April sahaja. Maka awal Mei aku perlu melapor diri ke pejabat baru. Nampaknya, segala perancangan yang di buat sebelum ini terpaksa dikuburkan begitu saja.

Mendengarkan desas-desus yang sampai ke telinga aku, ramai yang mengatakan Boss aku garang orangnya. Setakat mana garangnya aku tidak pasti. Tidak kisah lah, selagi dia masih lagi dikategorikan sebagai mahkluk tuhan yang bernama manusia, maka tiada bezanya dengan aku. Cuma diharap dia tidak lokek di dalam memberi tunjuk ajar (yang berguna) supaya dapat aku guna pakai di dalam menjalankan tugas aku nanti.

Proses perpindahan dari cubicle yang luas ke cubicle yang sempit amat memeningkan kepala. Jadi aku perlu mulakan 'Spring Cleaning' dengan segera.