Monday, December 15, 2008

Sesal Dahulu Pendapatan

Petang itu, sebelum lunch. Aku meminta seoran teman menemani aku ke bank. Ada urusan yang memerlukan perhatian ku. Akaun aku perlu di aktifkan semula kerana sudah beberapa bulan tidak beroperasi. Biasalah. Orang sibuk! (takde duit la tu..)


Setelah bertanyakan beberapa perkara, aku diberiklan dua jenis borang. Satu untuk penyimpanan dan satu lagi untuk pengeluaran.


" Masuk RM10, keluar RM10," kakak di Helpdesk menjelaskan.


Aku tercengang. Muka pelik.


" Syarat dik. Bila nak aktifkan akaun, kena buat pengeluaran sekurang-kurangnya RM10," jelasnya lagi (mesti dia nampak muka aku macam blured tadi).


Aku angguk.


Selesai mengisi borang dan mendapatkan nombor, aku menunggu di barisan kerusi di hadapan kaunter.


" 2304, kaunter 5," suara seksi dari perakam suara berbunyi.


Aku berjalan mendapatkan kaunter.


(Haish..abang hensem la)


" Tambahan RM1 untuk komisen," abang hensem di kaunter 5 besuara tiba-tiba.


" Err..50 sen untuk penyimpanan, 50 sen lagi untuk pengeluaran," sambungnya lagi sebaik melihat aku terkebil-kebil.


" Oh..," respon aku (itu aje??!) Aku mengeluarkan RM1 tanpa banyak soal.


"Komisen tu untuk apa hah? Sebab branch lain ek?" mulut aku terlebih ramah bertanya.


" Ha'ah. Kalau Perlis atau Penang (aku tak pasti dia ada menyebut Perak atau tidak) baru tak charge."


Aku senyum (padahal aku dah tahu pun).


Sementara borang diproses, dia meminta kad pengenalan aku untuk pengesahan. Dia meminta aku meletakkan ibu jari ke mesin pengimbas. Selesai. Tetapi semasa dia cuba mengalihkan mesin itu, cable di mesin itu tercabut mengakibatkan paparan di skrin komputernya terganggu. Ada resah di wajahnya.


" Maaf, kena buat sekali lagi. Cable tercabut pulak..," sengih abang hensem.


Aku senyum sambil meletakkan ibu jari ke mesin pengimbas sekali lagi. (Tak apa. Untuk kamu, berkali-kali pun aku sanggup menunggu.)


Selesai urusan. Dia menghulurkan buku bank, kad pengenalan dan duit pengeluaran yang aku buat tadi. Dia memandang aku dan tersenyum. Manis. Alahai....


Aku balas senyumannya. Berjalan mendapatkan teman yang menunggu dari tadi lalu keluar dari bank. (Aku mahu datang lagi ke sini, err..urusan apa ek? Disini semua urusan boleh ke mesin sahaja...)


Tiba-tiba aku seakan tersedar sesuatu...


" Alamak!" aku menjerit perlahan.


" Kenapa?" teman memandang hairan.


" Kuku ni, berinai.... mesti mamat tu ingat aku dah kahwin kan?" aku membelek-belek kuku.


" Lorr...sabar. Dia pun dah kahwin tu, " balas teman menyedapkan hati aku.


(moral : bagi kamu yang belum berkahwin, jangan gatal-gatal pakai inai di kuku atau jari. Nanti tak ada orang mengorat kamu.) :P