Sunday, December 14, 2008

Sampaikan Khabar Gembira Mu

Tengahari tadi, aku lunch di sini. Panas ketika itu. Tiada hujan.

Tapi khabar yang aku terima lewat pagi tadi mengatakan hujan lebat di Kuala Lumpur. Ah! Masih hujan rupanya di sana. Harap-harap tiada lagi kejadian tanah runtuh berlaku. Cemas aku di buatnya. Sayu.

Mengingatkan kejadian tanah runtuh yang berlaku ketika aku bercuti ke sana minggu lalu, benar-benar menginsafkan. Kejadian seperti itu mengingatkan kembali bencana banjir paling buruk yang berlaku di negeri Johor beberapa tahun lalu. Ya! Seharusnya aku ingat banjir itu kerana rumah atok aku di Kota Tinggi turut terkena musibahnya. Oh! Hampir aku terlupa bencana tsunami yang menggemparkan negara suatu ketika dulu. Traumanya masih terasa kerana sehari sebelum kejadian, aku mengadakan family day untuk crew pejabat ku di Batu Ferringhi, Pulau Pinang.
Yang pasti kini, hampir di setiap penghujung tahun kita akan dikhabarkan mengenai kejadian bencana alam yang menginsafkan. Aku harap kamu-kamu yang terkena tempias bencana seperti ini dapat menghadapinya dengan penuh kesabaran. Aku di sini hanya mampu mendoakan sahaja. Amin.