Sunday, February 15, 2009

Sebelum Aku Pergi..

Macam sedih saja bunyi tajuk entri aku kali ini.

Bukan. Aku bukan mahu pergi ke mana-mana. Aku saja gatal mahu buat tajuk itu. Atau mungkin dalam hati sudah terasa seakan aku mahu meninggalkan sesuatu yang menjadi milik aku di sini. Aku mahu tinggalkan kenangan mungkin?

Setelah sekian lama, baru semalam aku ke stable kuda. Baru berkesempatan ke sini.

Ini Texas Ranger. Ketika ini ia sedang dibersihkan oleh dua orang petugas. Konon berani dan relaks saja aku ketika itu. Dalam hati siapa tahu! Cuak siot! Kuda yang hampir mencecah 7 kaki ini, buatnya mengamuk tidak tentu pasal.. mampus aku!

Tapi Ranger tidak begitu. Seakan ada keserasian antara kami. Diam sahaja ketika aku membelai-belainya. Manja. Aku suka warnanya. Coklat mewah. Seakan-akan warna kayu. Cantik!

Tapi, keserasian antara aku dengan Juan Pablo seakan tidak wujud!

Mungkin ia tidak puas hati berada di dalam kandang berbanding dengan Ranger yang sedap-sedap lepak di luar kandang. Tergeleng-geleng sahaja si Pablo ketika aku membelainya. Ini pun nasib sempat aku rakam ketika ia tenang sedikit. Kalau tidak, mahunya ia makan tangan aku!

Aku rasa, mungkin ini kali terakhir aku ke sini. Tidak akan ada lagi hari-hari yang lain. Hati aku sendiri sudah tidak keruan untuk terus berkerja di sini. Bukan kerja di kandang kuda ini. Err..maksud aku kerja di company aku sekarang. Jadi aku sengaja mangambil kesempatan membuat lawatan tidak rasmi ke tempat-tempat menarik di sekitar kawasan tempat aku kerja. Dan stable kuda ini salah satu daripadanya.

Ahh! Biar betul mahu berhenti kerja?

Bukan berhenti kerja. Seriously. Cuma mahu bertukar angin. Mahu berkerja di tempat lain pula. Mahu memajukan diri dah menambah pengalaman sebanyak yang mungkin. Berubah itu hanya ada 2 sahaja pilihannya;
1. berubah menjadi lebih positif
2. berubah menjadi lebih negatif

dan, aku memilih perkara 1 untuk diri dan kerjaya aku. Disebabkan di sini tidak ada tanda-tanda yang menunjukkan kepada perkara 1 ini, maka aku sendiri yang perlu keluar mencarinya.

Betul kan tindakan aku? Bukan kesetiaan yang menjadi persoalannya di sini. Tidak timbul sama sekali. Cuma kesetiaan yang bagaimana mahu aku tunjuk dan nikmati? Kalau syarikat sudah tidak menghargai pekerjanya, apa kamu terhegeh-hegeh lagi di situ. Cabut saja lah!

Oh! APC? Itu bukan satu bentuk penghargaan. Kalau kamu bekerja dengan betul, kamu berhak untuk itu. Itu hak kamu! Ingat itu. Tapi..., tak tahu lah kalau-kalau pemberian itu pun ada unsur-unsur tidak jujur di dalamnya. Ermm.... biasa terjadi dan kebanyakkannya memang begitu kan?

Tidak kisah lah. Paling mustahak, aku sudah tergedik-gedik mahu lompat tempat kerja. Mahu hirup suasana baru, mahu dapat kawan baru, mahu rasa duit gaji dari Bendahari yang baru!

Harap-harap murah rezeki aku nanti dan bertambah-tambah hendaknya.