Saturday, February 7, 2009

Giliran Aku Jadi Boss

Aku ada exam. Sudah lama aku tidak perlu berdepan saat-saat mencemaskan seperti ini. Walaupun banyak lagi perkara mencemaskan boleh berlaku, tapi peperiksaan adalah salah satu daripadanya.

Peperiksaan kali ini lain sedikit. Aku ala-ala bersungguh-sungguh. Bersemangat mahu ke dewan peperiksaan. Dan hasilnya... aku ke library mencari buku untuk dipinjam!

Cabaran pasti ada bila kita bersemangat mahu melakukan sesuatu. Seperti sudah dijangka, buku yang dicari tiada di rak walaupun di OPAC masih ada 1 buah untuk di booking. Bila yang dicari tiada, aku beralih arah. Semangat lain mula timbul.

Buku tetap dipinjam. Cuma berbeza dari senarai awal. Aku rasa, buku yang kedua dari atas masih menepati ciri-ciri di dalam pemberian maklumat di dewan peperiksaan nanti. Namun, yang lain-lain tu, aku tidak berapa pasti.

Bila aku sudah meminjam buku-buku di atas, bermakna aku berhasrat untuk membaca. Tapi, aku takut semua itu hanya tinggal hasrat yang kaku. Aku sibuk sahaja kebelakangan ini.

Jangan risau (aku tenteramkan hati sendiri). Aku positif. Oleh itu, buku yang sepatutnya aku jumpa di library, sudah aku pinjam di Bahagian Sumber Manusia. Mereka memang sediakan untuk orang yang mahu berjuang (baca : exam) seperti aku. Buku MALAYSIA KITA terbitan INTAN sudah selamat di tangan. Buku PEKELILING KEMAJUAN PENTADBIRAN AWAM DAN PROFIL PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA juga sudah aku ambil daripada setiausaha Bigg Boss aku. Tinggal lagi nota-nota semasa kursus anjuran Biro Tatanegara sahaja perlu aku cari. Manalah tahu, boleh buat tangkal masa kecemasan nanti.

Peperiksaan seperti ini amat penting bagi aku sekarang. Bukan kerana mahu kejar 'title' atau pangkat, atau mahu jadi Boss. Tapi amat penting untuk pengisian pengalaman dan ilmu. Penting untuk kepuasan diri aku sebenarnya. Jadi, aku ada masa beberapa hari sahaja untuk ulangkaji sebelum exam pada 21 Februari 2009. Selamat berjuang untuk aku! huhuhu...