Monday, February 16, 2009

KiriKananKiriKanan!

Hari ini aku sangat sibuk. Sangat-sangat!

Malam ini ada company event. Sambutan Jubli Perak. Biasalah, bila sudah 25 tahun penubuhannya (secara rasmi), ada saja program pembaziran yang akan disambut secara gilang-gemilang.

Aku bukan sinis atau negatif dengan perkara-perkara begini tapi hakikat. Memang mengundang pembaziran. Tapi masih ada pro-nya. Aku tengok gelagat staf yang terlibat secara langsung begitu seronok dan teruja. Bagi mereka yang terlibat secara tidak langsung berganda-ganda seronok dan teruja. Sebab? Ya, sebabnya mereka ini mendapat pelepasan awal kerana malam ini ada pertandingan kawad antara jabatan. Persediaan untuk pertandingan sudah bermula 2-3 minggu lepas. Wah! Bersemangat pulak kamu ya? Kerja bila mahu buat?

Bagi mereka yang terlibat secara langsung pula (macam ofis aku), keseronokan itu sudah tidak terasa. Sebab? Ya, sebabnya hampir, bukan! Memang setiap tahun program-program pembaziran seperti ini kami diarahkan untuk terlibat. Malas cerita pasal itu.

Cuma aku seronok sedikit kali ini sebab room-mate aku pun dipaksa untuk pertandingan kawad itu. Bukan apa, aku seronok bila dia cakap dia confius mana satu kanan dan kiri. Hehehe... tau pun gelabah bila kena berkawad kan? Susah juga bagi sesetengah orang yang tidak biasa dengan aktiviti ini. Ye la, bila nak berjalan pun kena menghafal. Tak susah ke? Kena sebut lagi, Kiri! Kanan! Kiri! Kanan!

Ada-ada saja kamu. Jadi, kalau ada kesempatan dan kerja-kerja aku dapat dibereskan awal sebelum kamu berkawad, jangan risau. Aku akan mencelah di antara orang ramai di situ untuk melihat sendiri cara kamu berkawad. Ingat pesan aku, tangan basuh berak itu kiri dan tangan makan nasi itu kanan. Jangan kamu lupa itu. Eh? yang berkawad itu kaki kan? Harus la kamu kalah kalau ikut nasihat aku.

Aku keluar buat kerja dulu. Yeppi!