Wednesday, February 18, 2009

Lagi Program Pembaziran

Petang semalam, aku diarah ke meeting Konsert Diraja sempena Sambutan Jubli Perak company. Aku ingatkan tiada lagi program sebegini selepas malam itu. Rupanya ada lanjutan daripada program berkenaan. Malam itu pesta untuk rakyat (baca : pekerja/pelajar) dan konsert ini untuk pemerintah/pihak berkuasa pula barangkali.

Bila sebut konsert dan ada perkataan D-I-R-A-J-A di belakangnya, tentunya pesta yang bakal diadakan lebih bersifat tertutup. Sudah pasti pembaziran akan melimpah-ruah. Maknanya perbelanjaan akan melebihi pendapatan. Kenapa aku berkata begitu? Apa tidaknya, dalam kegawatan ekonomi dunia kini, pastinya program-program pembaziran tidak lagi berlaku. Sebaliknya, lebihkan program-program yang berbentuk informasi yang bukan saja menghiburkan malah mendidik mereka yang terlibat. Aku rasa raja-raja tidak minta pun dibuat konsert untuk mereka, cuma penganjur yang cuba bermanis muka. Mahu menjadi rakyat yang paling dikasihi, ampun Tuanku!

Tidak perlulah meminta ampun kepada Tuanku atau sesiapa pun jika kita tidak melakukan apa-apa kesalahan. Tuanku tidak kenal pun kamu. Malah tidak tahu pun apa yang kamu buat. Baik atau jahat hanya tuhan sahaja yang tahu.

Jadi, pada aku.. kalau tidak berduit tidak perlu buat konsert yang bakal merugikan dan membebankan diri sendiri. Membazir itu kan tidak baik. Lebih mulia jika diadakan program-program khidmat masyarakat. Apa kata, 'Program Permata Tuanku - ________________'. Tempat kosong itu saja aku biarkan tanpa diisi. Perlu diisi mengikut pengisian program. Misalnya, kalau kamu mahu program pembersihan secara gotong-royong, boleh letak di tempat kosong itu sebagai 'Pembersihan Kawasan Perkuburan'. Atau boleh saja letak 'Santai Teh Tarik' jika mahu lepak-lepak atau bergosip pasal isu semasa (itupun kalau tuanku mahu lepak dan bergosip dengan kamu).

Keadaan company sekarang tidak mengizinkan sebarang bentuk pembaziran. Maksud aku, bukan sekarang sahaja tidak dibenarkan, sampai bila-bila pun tidak boleh berlaku. Pembaziran itu kan satu perkara yang merugikan. Aku bercakap bukan semata wang ringgit, aku tekankan di sini dari segala aspek termasuklah nilai-nilai kemanusiaan. Bila sebut konsert, perlukah ada nyanyian semata? Erm.. buang masa aku saja bertanya. Bukan aku tidak suka ke konsert. Aku suka. Tapi, konsert ini macam konsert syok sendiri saja lagaknya. Hanya untuk kepentingan satu pihak.

Tidak perlu terlalu beratkan kepala dengan hal sebegitu. Pastinya, meeting petang semalam aku telah saksikan (di atas kertas) kerugian yang bakal dikutip dalam penganjuran ini nanti. Tapi, harapnya tidak berlaku sedemikian bila tiba hari sebenar.

Satu pesan aku, pemilihan artis yang akan menjayakan konsert ini nanti perlulah mempunyai tarikan yang kuat di dalam penjualan tiket ke konsert ini nanti. Itu paling penting! Sebab, kerja-kerja pemasaran tiket ini diletakkan di bawah division aku. Maka, kalau penjualan tiket tidak seperti yang diharapkan, jangan pandai-pandai mahu salahkan kami pula. Kamu marah saja division yang tugasnya mencari artis-artis, lepas itu, salahkan pula, division yang kawal perbelanjaan sebab tidak mahu keluar duit lebih untuk artis top masa kini. Kemudian salahkan division-division yang berkait rapat dengan dengannya. Akhir sekali, kamu harus salahkan orang yang mula-mula mencadangkan idea penganjuran konsert, sebab dia yang memulakan segala pembaziran.

Itulah, lain kali buat homework dahulu sebelum mahu anjurkan konsert!