Wednesday, October 20, 2010

Maju 2010

Melaka Maju 2010.

"Sepatutnya Kedah yang dapat title tu, tapi Melaka yang dapat at last."

Macam-macam lagi komen-komen yang aku dengar daripada kawan-kawan terdekat. Aku bukan budak Town Planning, atau budak Law atau kamu-kamu yang aku rasa, sangat arif pasal penganugerahan sesebuah negeri oleh kerajaan atau mana-mana pihak berkuasa.

Bagi aku, maju atau tidak bukan terletak pada gelaran atau title negeri itu. Komuniti itu sendiri perlu maju dari semua aspek. Bukan mahu menyindir siapa-siapa, tapi bila aku perhatikan, kebersihan sungai di Bandaraya Alor Setar pun masih berada di tahap yang tidak meyakinkan. Aku tidak cakap Melaka bersih berkilat sehingga membolehkan ia mendapat gelaran maju bermula tahun 2010. Melaka perlu mengekalkan, sekaligus perlu meningkatkan tahap maju dari semua sudut sama ada tahap kebersihan, kadar jenayah dan apa-apa yang di rasakan perlu.

Biarlah, tidak ada apa yang harus dikesalkan. Tidak mendapat status maju itu pun tidak bermakna komuniti di negeri ini tidak boleh hidup aman dan tenteram kan? Paling penting, pemikiran kita perlulah terus maju dan maju dan maju.